Ostatnimi laty Polska stała się areną dla sprytnych oszustów, którzy, podszywając się pod różne postacie, próbują wyłudzić pieniądze. To zjawisko nie omija nikogo, a szczególnie narażone są osoby starsze. Jak rozpoznać pułapkę i obronić się przed oszustwem?
Oszuści mogą się podszywać pod dowolną osobę np.:
- członka rodziny,
- policjanta/prokuratora,
- pracownika banku lub innej zaufanej instytucji.
Przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię. Liczą, że w nią uwierzysz i będziesz postępować zgodnie z ich poleceniami. Oszuści będą namawiać Cię do przekazania pieniędzy lub podania poufnych danych. Ofiarą może być każdy! W ten sposób okradli już tysiące seniorów w całej Polsce.
W jaki sposób oszuści mogą Tobą manipulować?
- Wywierają nacisk, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze.
- Wzbudzają lęk i niepokój np. mówiąc, że ktoś włamał się na Twoje konto bankowe i próbuje Cię okraść.
- Proszą, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie.
- Wykonują kilka telefonów w krótkich odstępach czasu - aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy.
- Nakłaniają do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze.
- Informują, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze
Zachowaj czujność, gdy:
- ktoś podaje się za członka rodziny lub bliską Ci osobę i prosi o pieniądze,
- ktoś podaje się za policjanta lub pracownika banku i informuje, że Twoje oszczędności są zagrożone i musisz szybko podjąć działania,
- otrzymujesz telefon z informacją, że ktoś z Twoich bliskich potrzebuje pomocy (np. uczestniczył w wypadku) i musisz przekazać pieniądze na operację lub pomoc prawną,
- nie masz pewności z kim rozmawiasz.
Co zrobić, gdy odbierzesz telefon?
- Jeśli dzwoni ktoś, kto podaje się za pracownika banku lub innej instytucji, a rozmowa wydaje Ci się podejrzana - rozłącz się.
- Nie daj się wciągnąć w rozmowę jeśli nie masz pewności kto jest po drugiej stronie.
- Nie przekazuj nikomu swoich danych osobowych ani danych dostępowych do kont bankowych, loginów i haseł do poczty e-mail, mediów społecznościowych ani nie podawaj informacji na temat swoich oszczędności.
- Zweryfikuj rozmówcę dzwoniąc na znany numer instytucji lub udaj się do placówki.
- Nigdy nie oddzwaniaj na nieznany numer. • Zablokuj niechciane połączenia.
Pamiętaj!
- Nigdy nie podejmuj działań pod wpływem emocji i presji czasu!
- Policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy!
- Policja nigdy nie informuje przez telefon o prowadzonych śledztwach.
- Pracownik banku lub innej instytucji nigdy nie poprosi Cię o podanie danych do logowania na konta.
- Zawsze weryfikuj osobę, która się z Tobą skontaktowała. Zadzwoń do kogoś z rodziny i sprawdź, czy przedstawiona historia jest prawdziwa.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz