Zamknij

Seniorze zachowaj czujność!

14:01, 05.01.2024 A.R / materiał prasowy Aktualizacja: 14:38, 05.01.2024
Skomentuj fot. organizatora fot. organizatora

Ostatnimi laty Polska stała się areną dla sprytnych oszustów, którzy, podszywając się pod różne postacie, próbują wyłudzić pieniądze. To zjawisko nie omija nikogo, a szczególnie narażone są osoby starsze. Jak rozpoznać pułapkę i obronić się przed oszustwem?

Oszuści mogą się podszywać pod dowolną osobę np.:

  • członka rodziny,
  • policjanta/prokuratora,
  • pracownika banku lub innej zaufanej instytucji.

Przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię. Liczą, że w nią uwierzysz i będziesz postępować zgodnie z ich poleceniami. Oszuści będą namawiać Cię do przekazania pieniędzy lub podania poufnych danych. Ofiarą może być każdy! W ten sposób okradli już tysiące seniorów w całej Polsce.

W jaki sposób oszuści mogą Tobą manipulować?

  • Wywierają nacisk, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze.
  • Wzbudzają lęk i niepokój np. mówiąc, że ktoś włamał się na Twoje konto bankowe i próbuje Cię okraść.
  • Proszą, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie.
  • Wykonują kilka telefonów w krótkich odstępach czasu - aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy.
  • Nakłaniają do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze.
  • Informują, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze

Zachowaj czujność, gdy:

  • ktoś podaje się za członka rodziny lub bliską Ci osobę i prosi o pieniądze,
  • ktoś podaje się za policjanta lub pracownika banku i informuje, że Twoje oszczędności są zagrożone i musisz szybko podjąć działania,
  • otrzymujesz telefon z informacją, że ktoś z Twoich bliskich potrzebuje pomocy (np. uczestniczył w wypadku) i musisz przekazać pieniądze na operację lub pomoc prawną,
  • nie masz pewności z kim rozmawiasz.

Co zrobić, gdy odbierzesz telefon?

  • Jeśli dzwoni ktoś, kto podaje się za pracownika banku lub innej instytucji, a rozmowa wydaje Ci się podejrzana - rozłącz się.
  • Nie daj się wciągnąć w rozmowę jeśli nie masz pewności kto jest po drugiej stronie.
  • Nie przekazuj nikomu swoich danych osobowych ani danych dostępowych do kont bankowych, loginów i haseł do poczty e-mail, mediów społecznościowych ani nie podawaj informacji na temat swoich oszczędności.
  • Zweryfikuj rozmówcę dzwoniąc na znany numer instytucji lub udaj się do placówki.
  • Nigdy nie oddzwaniaj na nieznany numer. • Zablokuj niechciane połączenia.

Pamiętaj!

  • Nigdy nie podejmuj działań pod wpływem emocji i presji czasu!
  • Policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy!
  • Policja nigdy nie informuje przez telefon o prowadzonych śledztwach.
  • Pracownik banku lub innej instytucji nigdy nie poprosi Cię o podanie danych do logowania na konta.
  • Zawsze weryfikuj osobę, która się z Tobą skontaktowała. Zadzwoń do kogoś z rodziny i sprawdź, czy przedstawiona historia jest prawdziwa.

 

(A.R / materiał prasowy)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%