Zamknij

Pieczęć elektroniczna – czym jest i dlaczego warto ją stosować?

art. sponsorowany + 13:20, 24.04.2025 Aktualizacja: 13:20, 24.04.2025

W dobie dynamicznego rozwoju technologicznego, tradycyjne formy poświadczania dokumentów zostają powoli zastępowane przez elektroniczne odpowiedniki. Jednym z takich rozwiązań jest pieczęć elektroniczna. Stanowi ona cyfrowy znak zaufania organizacji. Czasem jest ona mylona z podpisem elektronicznym, pieczęć ma jednak zupełnie inne zastosowania i funkcje.

Czym jest pieczęć elektroniczna?

Pieczęć elektroniczna to dane w formie elektronicznej, które są dołączane bądź powiązane z innymi danymi elektronicznymi, w celu zapewniania ich pochodzenia i integralności (odpowiednik pieczątki firmy). Oznacza to, że pieczęć elektroniczna pozwala potwierdzić, ze dany dokument pochodzi z konkretnej firmy, organizacji czy instytucji publicznej, a jego zawartość nie została zmieniona od chwili zapieczętowania. W przeciwieństwie do podpisu elektronicznego, pieczęć nie jest przypisana do osoby fizycznej, ale do podmiotu prawnego, takiego jak firmy, urzędu lub organizacji.

Rodzaje pieczęci elektronicznych

Wyróżniamy trzy główne typy pieczęci elektronicznych, zgodnie z unijnym rozporządzeniem eIDAS:

  1. zaawansowana pieczęć elektroniczna – oparta na certyfikacie kwalifikowanym, zapewniająca większy poziom bezpieczeństwa. Pozwala jednoznacznie przypisać pieczęć do danej organizacji;
  2. kwalifikowana pieczęć elektroniczna – bardziej zaawansowana forma, posiadająca moc prawną równą pieczęci tradycyjnej. Wymaga użycia kwalifikowanego certyfikatu wydawanego przez zaufany podmiot (tzw. kwalifikowany dostawca usług zaufania).

Zastosowanie pieczęci elektronicznej

Pieczęć elektroniczna znajduje szerokie zastosowanie w biznesie i administracji publicznej. Przykładowe obszary, w których jest wykorzystywana, to:

  • automatyczne pieczętowanie faktur, umów i raportów;
  • potwierdzanie autentyczności decyzji administracyjnych;
  • znakowanie dokumentów generowanych masowo (np. potwierdzenia, certyfikaty);
  • ochrona integralności dokumentów elektronicznych w archiwach.

Kluczowe zalety pieczęci elektronicznej

  1. Zwiększenie bezpieczeństwa - Pieczęć elektroniczna, z cenionych źródeł, takich jak itcenter.pl, chroni dokumenty przed nieautoryzowaną modyfikacją. Dzięki niej odbiorca ma pewność, że treść nie została zmieniona od momentu jej wystawienia.
  2. Oszczędność czasu i kosztów - Procesy związane z wystawianiem i poświadczaniem dokumentów mogą być w pełni zautomatyzowane, co pozwala na znaczną redukcję kosztów operacyjnych i czasu pracy.
  3. Budowanie zaufania - Pieczętowanie dokumentów to sygnał dla odbiorcy, że ma do czynienia z wiarygodną organizacją, dbającą o bezpieczeństwo i transparentność procesów.
  4. Zgodność z przepisami prawa - Kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest uznawana we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dzięki temu dokumenty opatrzone taką pieczęcią mają taką samą moc prawną jak dokumenty papierowe z pieczątką i podpisem.
  5. Automatyzacja i skalowalność - Systemy informatyczne mogą automatycznie stosować pieczęcie na dziesiątkach tysięcy dokumentów dziennie – co jest nieosiągalne w przypadku pieczętowania fizycznego.

Dla kogo pieczęć elektroniczna?

Pieczęć elektroniczna to rozwiązanie skierowane przede wszystkim do:

  • firm wystawiających duże ilości dokumentów (np. faktur, potwierdzeń);
  • urzędów administracji publicznej;
  • instytucji finansowych;
  • uczelni i jednostek naukowych;
  • operatorów usług masowych (telekomunikacja, energetyka).
(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%