Zamknij

Seniorze uważaj na fałszywe telefony z banku

17:20, 26.12.2023 . Aktualizacja: 17:25, 26.12.2023
Skomentuj fot. ilustracyjne fot. ilustracyjne

W ostatnich miesiącach narasta niebezpieczny trend, który zagraża bezpieczeństwu finansowemu wielu osób, zwłaszcza starszych. Oszuści, podszywając się pod pracowników banków czy inne godne zaufania instytucje dzwonią, aby pozyskać poufne informacje od swoich ofiar. W tym artykule przyjrzymy się dokładniej metodzie działania tych przestępców oraz przedstawimy praktyczne kroki, które można podjąć, aby uniknąć utraty pieniędzy.

Kto stoi za oszustwami telefonicznymi?

Przestępcy, często posługujący się akcentem wschodnim, podszywają się pod pracowników banków, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego czy Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich.

Co jest celem oszustów?

Przestępcy dążą do pozyskania poufnych informacji, takich jak loginy i hasła do bankowości internetowej, kody BLIK czy dane kart płatniczych.

Kiedy i gdzie dochodzi do ataku?

Oszustwa telefoniczne mają miejsce podczas fałszywych połączeń, podczas których na ekranie ofiary wyświetla się numer zaufanej instytucji. Oszustwa telefoniczne mogą spotkać każdego, kto nie jest świadomy zagrożeń i nie zachowuje ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dlaczego oszuści skupiają się na emocjach ofiary?

Celem jest wprowadzenie ofiary w stan zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia, co ułatwia przestępcom manipulację.

Jakie są skutki?

Przestępcy mogą kraść pieniądze ofiary poprzez wyprowadzanie oszczędności z rachunku bankowego, dokonywanie transakcji na kartach kredytowych czy pozyskiwanie pożyczek z wykorzystaniem skradzionych danych osobowych.

Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?

  • Nigdy nie udostępniaj loginu i hasła do bankowości internetowej ani danych karty płatniczej podczas rozmów telefonicznych.
  • Nie ujawniaj kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK czy kodów 3D Secure przychodzących na telefon.
  • Czytaj dokładnie treść SMS-ów i powiadomień, aby uniknąć niechcianych transakcji.
  • Zawsze czytaj treść otrzymywanych powiadomień, zwłaszcza podczas rozmów z rzekomymi konsultantami.
  • W przypadku jakiegokolwiek podejrzenia lub wątpliwości, rozłącz się, odczekaj 30 sekund i skontaktuj bezpośrednio z bankiem.

Oszustwa telefoniczne stanowią realne zagrożenie dla finansów każdego z nas. Zachowanie czujności, stosowanie się do podanych zasad oraz rozwaga podczas rozmów telefonicznych to kluczowe elementy ochrony przed przestępcami. Pamiętajmy, że prawdziwy przedstawiciel banku nigdy nie poprosi o poufne informacje podczas rozmowy telefonicznej. Bądźmy świadomi i chrońmy swoje finanse przed niewidocznym, ale niebezpiecznym wrogiem.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%